Κυριακή, 24 Μαΐου 2009

ΖΗΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ

Τι είναι η κατάθλιψη;
Η κατάθλιψη είναι μία ψυχολογική κατάσταση στην οποία κυριαρχούν συναισθήματα θλίψης, απόρριψης και περιφρόνησης της προσωπικότητας ενός ατόμου από τον ίδιο του τον εαυτό. Τα περισσότερα επεισόδια κατάθλιψης παρουσιάζονται έπειτα από ένα δυσάρεστο γεγονός της ζωής και, έως ένα βαθμό, είναι φυσιολογικό επακόλουθο της απώλειας ενός αγαπημένου προσώπου ή μιας μεγάλης απογοήτευσης στο σπίτι ή στην εργασία.
Η κατάθλιψη για τον δυτικό κόσμο εξελίσσεται πλέον σε κορυφαία νόσο της εποχής. Υπολογίζεται ότι, ένα στα τέσσερα παιδιά χρειάζεται εξαιτίας της κατάθλιψης ψυχολογική υποστήριξη.
Το πρόβλημα είναι ότι αισθανόμαστε ότι τίποτε δεν μπορεί να μας παρηγορήσει. Ακόμη και όταν γνωρίζουμε τι είναι αυτό που θα μπορούσε να ανεβάσει τη διάθεσή μας, δεν μπορούμε να το κάνουμε. Ξέρουμε αλλά δεν μπορούμε. Οι συμβουλές που μας δίνουν τα αγαπημένα μας άτομα είναι περιττές και μάταιες. Ακόμη και όταν συμφωνούμε μαζί τους ότι όλα όσα μας προτείνουν θα μπορούσαν πράγματι να μας φτιάξουν τη διάθεση νιώθουμε ότι μας είναι αδύνατον να κάνουμε κάτι που θα μπορούσε να μας βοηθήσει. Νιώθουμε κατώτεροι, μειωμένοι, ανάξιοι, άχρηστοι.
Πως μπορώ να καταλάβω ότι κάποιος πάσχει από κατάθλιψη;
Συνήθως εμφανίζεται σαν αλλαγή στην συμπεριφορά και στην διάθεση, δηλαδή σε αίσθημα απαισιοδοξίας, με έντονες ενοχές, σε αίσθημα απελπισίας διαταραχές συγκέντρωσης, βραδύτητα στη σκέψη και δυσχέρεια στη λήψη των αποφάσεων. Με ιδέες αυτοκαταστροφής συνοδευόμενες από διαταραχές βάρους, ύπνου και ομιλίας, απώλεια ενδιαφέροντος για χαρά και έρωτα. Άγχος, ανησυχία κι απώλεια ενδιαφέροντος για δραστηριότητες που κάποτε τον ευχαριστούσαν.
Ποιος κινδυνεύει από κατάθλιψη;
Παίρνοντας κάποια φάρμακα, κάνοντας κατάχρηση ναρκωτικών ή αλκοόλ, ή πάσχοντας από κάποια αρρώστια μπορεί επίσης να είναι λόγοι για να οδηγηθεί κάποιος σε κατάθλιψη.

Οι γυναίκες εμφανίζουν κατάθλιψη δύο φορές σχεδόν πιο συχνά απ’ ότι οι άνδρες, οι σύγχρονοι ρυθμοί, το έντονο στρες, οι αυξημένες υπευθυνότητες για την εργασία και την οικογένεια, η φροντίδα των ηλικιωμένων γονέων επηρεάζουν την ψυχολογική κατάσταση τους.
Επίσης, μετά τον τοκετό εμφανίζεται η λεγόμενη επιλόχεια κατάθλιψη, της οποίας η αιτιολογία δεν είναι γνωστή, όμως σημαντικό ρόλο παίζουν ορμονικοί αλλά και περιβαλλοντικοί παράγοντες. Εκδηλώνεται εντός ενός μηνός από τον τοκετό, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να εμφανιστεί κι αργότερα. Στις περισσότερες περιπτώσεις η επιλόχειος κατάθλιψη υποχωρεί μέσα σε δύο περίπου χρόνια με την κατάλληλη θεραπεία.
Ποια είναι η θεραπεία;
Χωρίς θεραπεία ένα επεισόδιο κατάθλιψης διαρκεί κατά μέσο όρο δέκα μήνες σε νέους ασθενείς (από λίγες μέρες έως πολλά χρόνια) και περίπου 2 χρόνια στους ηλικιωμένους. Η θεραπεία είναι σημαντική για την υποχώρηση ενός μεμονωμένου επεισοδίου το συντομότερο δυνατό, αλλά και για να προληφθούν μελλοντικά επεισόδια. Πολλοί άνθρωποι που υπέστησαν ένα επεισόδιο κατάθλιψης παρουσιάζουν και άλλα επεισόδια. Ο κίνδυνος υποτροπών αυξάνεται με τον αριθμό και τη σοβαρότητα προηγούμενων επεισοδίων.
Για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης σήμερα, βασικό ρόλο παίζει η ψυχοθεραπεία, όπως και τα αντικαταθλιπτικά φάρμακα.
Στην ψυχοθεραπεία μιλάς με τον οικογενειακό σου γιατρό, με έναν ψυχίατρο ή έναν θεραπευτή για τα θέματα που σε απασχολούν στη ζωή σου. Μπορεί να εστιάσεις στις σκέψεις σου, στα πιστεύω σου ή στις σχέσεις σου. Η ψυχοθεραπεία συνήθως διαρκεί μικρό χρονικό διάστημα, για παράδειγμα, 8 με 20 επισκέψεις.
Παρά το γεγονός ότι έχουμε κάθε λόγο να αποφεύγουμε την αλόγιστη χρήση των φαρμάκων στην περίπτωσή μας τα αντικαταθλιπτικά αποτελούν μια πολύ καλή λύση. Επειδή δεν μπορούμε με τις δικές μας δυνάμεις να βοηθήσουμε τον εαυτό μας, επιτρέπουμε στην επιστήμη να μας βοηθήσει με τη χρήση των κατάλληλων φαρμάκων. Τα αντικαταθλιπτικά είναι σχετικά αθώα φάρμακα. Δεν προκαλούν εξάρτηση, δεν έχουν σημαντικές παρενέργειες και είναι δυνατόν να μας προσφέρουν ουσιαστική βοήθεια.
Πώς να αντιμετωπίσεις την κατάθλιψη.
Βάλε έναν ρεαλιστικό προγραμματισμό.
Μην πιστέψεις σε όλες τις αρνητικές σου σκέψεις, όπως ότι εσύ φταις ή ότι περιμένεις να αποτύχεις. Αυτή η μορφή σκέψης είναι κομμάτι της κατάθλιψής σου. Αυτές οι σκέψεις θα φύγουν, όταν αρχίσεις να νιώθεις καλύτερα.
Να συμμετέχεις σε δραστηριότητες που σε κάνουν να νιώθεις καλά ή σε κάνουν να νιώθεις ότι κάτι κατάφερες.
Μην παίρνεις μεγάλες αποφάσεις της ζωής όταν είσαι σε κατάθλιψη.
Απόφυγε αλκοόλ και ναρκωτικές ουσίες, επιδεινώνουν την κατάθλιψη
Οι φυσικές δραστηριότητες μπορεί να βελτιώσει τη διάθεση.
Προσπάθησε να μην αποθαρρύνεσαι. Θα χρειαστεί χρόνος να ξεφύγεις τελείως από την κατάθλιψη.
Κάτι που είναι σημαντικό είναι να ανακαλύψεις τι είναι αυτό που σε ενοχλεί συναισθηματικά και πιθανόν να μην μπορείς να αποδεχτείς.
Η κατάθλιψη πολύ συχνά συνδέεται με το αίσθημα ανικανότητας να αλλάξουμε τους εαυτούς μας ή τη ζωή μας. Τι θα ήθελες να αλλάξεις, ώστε να νιώθεις καλύτερα;
Επίσης, το να έχουμε έναν σκοπό-στόχο ο οποίος να δίνει νόημα στη ζωή μας είναι πολύ βοηθητικό.
ΘΥΜΗΣΟΥ !! Η κατάθλιψη δεν αποτελεί μόνιμη αλλά αναστρέψιμη κατάσταση. Είναι μια ασθένεια που αντιμετωπίζεται, αλλά αντιμετωπίζεται καλύτερα όταν αντιμετωπίζεται έγκαιρα. ΘΕΡΑΠΕΥΕΤΑΙ.
Ναούμ Ζήσης, Νοσηλευτής Γ. Ν. Κ.
Σαχινίδου Μαρία-Ρίτσα, Νοσηλεύτρια Γ. Ν. Κ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Free Blog Counter
Poker Blog